Vellykket AFK / HyER konferanse

- Skal europeiske regioner få ned klimautslippene fra transportsektoren er det ikke nok å kjøre kollektivt, vi må også legge om til grønne drivstoffalternativer - og vi må jobbe sammen.
For at vi skal kunne tilby et beiteskifte fra fossilt til grønt drivstoff må man som bileier ha flere alternativer. Ønsker man å kjøre langt er hydrogenbilen et åpenbart valg, mens elbilene har sitt klare bruksområde i byene, sa Akershus' ferske fylkesordfører, Anette Solli, under paneldebatt onsdag. Her sammen med Rob Ledgeur fra Amsterdam Electric (t.v.) og Andreas Ziolek, styreformann i HyER. Bilderettighet: Ann Kristin Odden/Akershus fylkeskommune

Dette sa fylkesordfører Anette Solli på den internasjonale konferansen Regional Power for Clean Transport onsdag 30. oktober. flere alternativer. Ønsker man å kjøre langt er hydrogenbilen et åpenbart valg, mens elbilene har sitt klare bruksområde i byene, sa Akershus' ferske fylkesordfører, Anette Solli, under paneldebatt onsdag. Her sammen med Rob Ledgeur fra Amsterdam Electric (t.v.) og AndreaAkershus fylkeskommune og HyER sto bak konferansen, som ble avholdt på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo onsdag og torsdag denne uken. Introduksjon av klimavennlige drivstoffalternativer som el, hydrogen og biogass var tema - og representanter fra bilindustrien, forskere og politikere fra hele Europa var på plass. Hensikten med konferansen er å inngå et samarbeid med andre europeiske regioner om hvordan EU-pakken «Clean Power for Transport: A European Alternative Fuels Strategy» best kan implementeres.

På konferanseprogrammet sto også studieturer til Hynor Lillestrøms testsenter for hydrogen til transport, Romerike Biogassanlegg på Esval i Nes, og Asker kommunes elbilsatsning.